سفارش تبلیغ
صبا ویژن

87/3/29
12:29 صبح

انتشار فهرست میلیون‌ها نسخه خطی روی اینترنت

بدست صعصعه در دسته

انتشار فهرست میلیون‌ها نسخه خطی روی اینترنت



حسین متقی، فهرست‌نگار کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی با راه‌اندازی پایگاه اینترنتی «نسخه‌های خطی» فهرست میلیون‌ها دستنویس عربی، فارسی و ترکی را در کتابخانه‌های بزرگ جهان در اختیار محققان قرار داد.


در این پایگاه اینترنتی فهرست نسخه‌های خطی عربی، فارسی و ترکی کتابخانه ملّی فرانسه، کتابخانه ملی اتریش، کتابخانه دانشگاه فرایبورگ، کتابخانه دانشگاه پرینستون، کتابخانه دانشگاه کمبریج و کتابخانه سلطنتی سنت پترزبورگ منتشر شده است.

فهرست‌نگاران این نسخ خطی، مستشرقان سرشناسی هستند که در تاریخ شرقشناسی از آن‌ها به عنوان تأثیرگذار یاد می‌شود. فلوگل، بلوشه، گ. شوبرت، ادوارد براون، رینولد نیکلسون و دورن از جمله این فهرست‌نگاران هستند.

در این پایگاه اینترنتی علاوه بر انتشار فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه‌های غربی، آثار کتابخانه‌های شرقی و به ویژه شبه قاره هند نیز آمده است.

از ایران نیز فهرست نسخ خطی کتابخانه‌های مجلس، آیت‌الله الگلپایگانی و آیت‌الله مرعشی نجفی در این پایگاه منتشر شده است.

حسین متقی که حدود دو دهه در کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی در بخش نسخ خطی و فهرست‌نویسی کار کرده است درباره اهداف خود برای راه‌اندازی این پایگاه اینترنتی به خبرنگار فارس، گفت: معتقدم همه محققان باید به تمام فهرست‌ها و به صورت رایگان دسترسی داشته باشند.
به گفته وی، دسترسی به فهرست نسخ خطی کتابخانه‌ها بعضاً در ایران با پیچ و خم‌های اداری همراه است.
متقی گفت: اگر بخواهم مثلاً از فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه ملی فرانسه نوشته بلوشه که در دانشگاه تهران هست، استفاده کنم باید بارها مکاتبه کنم.

به گفته این نسخه‌پژوه، فهرست‌های نسخ خطی جزء منابعی هستند که بسیار گران هستند و تهیه فهرست نسخ خطی یک کتابخانه حدود 500 یورو هزینه بر می‌دارد.

در پایگاه اینترنتی «نسخه‌های خطی» لیست حدود 200 فهرست خطی کتابخانه‌های جهان لینک داده شده و کاربر می‌تواند با کلیک کردن روی این فهرست‌ها به منابع نسخ خطی دست یابد.

به گفته متقی، هزینه بالای فهرست‌های نسخ خطی باعث شده که کتابخانه‌ها دسترسی افراد را به این آثار دشوار کنند و پیچ و تاب‌هایی داشته باشد.

طراح پایگاه اینترنتی «نسخه‌های خطی» از علاقمندان این حوزه برای غنی کردن و توسعه این سایت دعوت کرد.

نشانی این پایگاه در شبکه جهانی وب www.manus.ir است.

منبع: فارس