سفارش تبلیغ
صبا ویژن

87/3/12
1:1 صبح

یادداشت هاى بلند در عبارتهاى کوتاه (فتح قلبها)

بدست صعصعه در دسته

 

فتح خرمشهر در سوم خرداد ???? به عنوان روز مقاومت و پایداری نامگذاری شده است و هر ساله در رسای نقش آفرینی سپاهیان اسلام در گفتارها و نوشتارها و رسانه های صوتی، تصویری به آن پرداخته می شود ولی به نظر می رسد یکی از زوایایی که نیاز به توجه بیشتر دارند شناخت نوع نگرش به مدیریت جنگ در آن برهه زمانی است. در واقع پردازش این موضوع قطعا ما را در الگوگیری از آن در آینده به مراتب در سطوح بالاتر با نتایج ارزشمندتری روبه رو خواهد ساخت.


کنکاش در نحوه اداره مدیریت جنگهای گذشته نشان می دهد ابزارمحوری و انسان مکانیکی عامل برتری در جنگ های گذشته ملاک ارزیابی بود و هرچه سرباز حاضر در صحنه از تجهیزات و امکانات نظامی بیشتری در مقابل دشمن خویش از آن برخوردار بود پیروزی آن را قطعی تر می دانستند. در واقع همان گونه که برخی انقلاب امام خمینی (ره) را اولین انقلاب الکترونیکی اعلام می نمایند، باید گفت مدیریت جنگ از سوی امام خمینی (ره) نیز منحصر به فرد بود. وجه برجسته این مدیریت تغییر در نگرش به عامل انسانی در جنگ بود. نگاه امام خمینی (ره) به عامل انسانی نگاه ابزارمحور نبود بلکه نگاه انسان محوری بود که در معادلات مدیریت گذشته مغفول مانده بود. امام خمینی (ره) بدون آنکه عواملی چون تشویق و ترغیب مادی که از عوامل مهم در تعیین پیروزی مدیریت جنگی گذشته است را ملاک عمل خویش قرار دهد، عواملی را در بعد نیروی انسانی در جنگ هدف گرفتند که بسیار کارآمد و موثر ظاهر شد. بر این اساس شاید بتوان به برخی از ویژگیهای مدیریت جنگ امام خمینی (ره) اشاره کرد:


1- اگرچه رزمندگان اسلام در سلسله مراتب فرماندهی قرار داشتند اما امام خمینی (ره) آنها را متصل به یک منبع لایزال کرده بودند. ایشان آنها را از زمین به آسمان متصل کرد و همین عامل موجب سبقت در کسب ارزشها و درجات بالای معنویت می شد، عاملی که بسیاری را از طی ره صد ساله معاف و در کمترین زمان به معبودشان متصل می نمود.


2- انتقال تغییر نگرش از رزمنده ابزارمحور به رزمنده انسان محور : انسان در دیدگاه امام خمینی (ره) کاملا متفاوت از انسان در نگاه اومانیستی است.


انسان در این نگاه در یک سیر تحولی قرار می گیرد و همین امر موجب شد که برکات دفاع مقدس در سازندگی کشور امروزه سرآمد و شتاب دهنده تحولات در زمینه های نوآوری و شکوفایی نظام قرار گیرد.


3- تبدیل این شکل از مدیریت به فرهنگ که آن را فرهنگ مقاومت و پایداری نام نهاده اند؛ اگر چه امام خمینی (ره) فتح خرمشهر را فتح ارزشها برشمرده اند اما باید به ایشان نیز تبارک الله گفت زیرا او بود که قلبها را فتح کرد لذا فتح خرمشهر فتح قلبهایی بود که به محدوده جغرافیایی خرمشهر و ایران محدود نشد و امروزه در فلسطین و لبنان و در جای جای جهان طنین انداز شده است و فرهنگ مقاومت و پایداری را با نگاه به معنویت در مقابل نگاه ابزارگرایانه غرب قرار داد. این فتح بزرگ را بر همه کسانی که قلبشان مملو از عشق به منبع لایزال الهی است تبریک می گوییم.


جای خالی منتقدین!


علی رحیمی


تشکیل کار گروه 14 نفره برای ایجاد تحول در اقتصاد کشور به دستور رئیس جمهور علاوه بر اینکه اقدامی دیرهنگام محسوب می شود از افرادی تشکیل شده که اکثر آنها در هیات دولت حضور دارند و احتمالا در هیات دولت دیدگاههای اقتصادی خود را طرح کرده اند و یا به عبارت روشنتر مسئولیت بخشی از مشکلات اقتصادی متوجه آنهاست. چنانچه ادعا شود دستاورد این کار گروه چندان متفاوت با خروجیهای اقتصادی هیات دولت نخواهد بود، حرف خلاف واقعی نیست.


حضور سه صاحب نظر در جمع 14 نفره که به نام آنها اشاره ای هم نشده نمی تواند تاثیر چندانی بر یافته ها و راهکارهای احتمالی این کار گروه داشته باشد. آنچه که می توانست این اقدام را مبارک و امیدآفرین نماید به عضویت در آوردن صاحب نظران و منتقدان دلسوز اقتصادی در این کار گروه بود تا غلبه فکری و آراء هیات دولتی ها از بین برود و دیدگاهها و راهکارهای جدید امکان و فرصت قرار گرفتن در برنامه های مطالعاتی رئیس جمهور را پیدا کند. با توجه به زمان کوتاه دولت نهم برای سامان دادن به امور اقتصادی چنانچه این کار گروه را آخرین فرصت دولت برای این امر مهم تلقی کنیم که قاعدتا اینگونه است حضور منتقدین اهل فن و دلسوز و منصف می توانست از جهات مختلف به کار دولت آید و غیبت آنها در این کار گروه با چهره هایی تکراری و کاملا آشنا مانع از برانگیخته شدن رغبت و سربرآوردن شکوفه امید می شود.


برای اضافه شدن اسامی تعدادی از صاحبنظران منصف و دلسوز اقتصادی فرصت همچنان باقی است اما برای تکرار چنین کار گروهی در نوبتی دیگر فرصتی وجود ندارد.

مهدی بهشتی